Olie en bandenspanning gevraagd aan een AI-chatbot: niet doen

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme.
Plaats reactie
JasperB79
merk & type auto:
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Olie en bandenspanning gevraagd aan een AI-chatbot: niet doen

Bericht door JasperB79 »

Hoi allemaal,

ik wilde zelf de ruitenwisservloeistof en de olie controleren op onze Tucson hybride en vroeg voor de zekerheid aan een AI-chatbot welke olie erin moet en wat de juiste bandenspanning is. Het antwoord kwam direct en zag er professioneel uit. Alleen noemde het een viscositeit die niet overeenkomt met het boekje, en de bandenspanning was voor een heel ander model. Toen ik zei dat het een hybride is, kwam er een nieuwe waarde die weer niet klopte.

Gelukkig staat het gewoon op de sticker in de deurstijl en in het instructieboekje, maar ik kan me voorstellen dat iemand het zo overneemt.

Gebruiken jullie AI voor dit soort dingen? Mijn vrouw gebruikt het vooral om mee te kletsen en vindt het prima, maar voor technische vragen vertrouw ik het niet meer. Of heb ik gewoon de verkeerde vragen gesteld?
AlexS
merk & type auto: Hyundai Kona Electric (2022)

Re: Olie en bandenspanning gevraagd aan een AI-chatbot: niet doen

Bericht door AlexS »

Heel herkenbaar.
Als AI een antwoord niet weet kan die gaan hallucineren (zelf iets verzinnen).

Je kunt, als je aan het antwoord twijfelt, vragen uit welke bron zijn antwoord komt.
Je krijgt dan meestal een stukje tekst en een naam van een bron; als de naam niet betrouwbaar overkomt zou ik het niet vertrouwen.

Soms kan het helpen als je de vraag uitgebreider stelt.
Bijvoorbeeld:
Wat schrijft de fabrikant voor
of
kun je een handleiding vinden waarin dit vermeld staat.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto:
Afbeelding Hyundai Kona EV
Edpi
merk & type auto: Kona electric

Re: Olie en bandenspanning gevraagd aan een AI-chatbot: niet doen

Bericht door Edpi »

Voor wat betreft smeermiddelen gebruik ik de site van een gerenommeerde smeermiddelen fabrikant.
Vaak is het dan een kwestie van kenteken invullen.
Je krijgt dan alle smeermiddelen te zien die in jou auto zitten met de daarbij geadviseerde verversingstermijn.
Neem bijvoorbeeld de site van kroon-oil.
Succes!
Plaats reactie

Terug naar “Doe-het-zelf hoekje”